Gallery Foto-expositie Oktober 2023 (Foto van de Poldermolen in Voorhout)

Expo-foto's. Door op een foto te klikken kunt u een grotere afbeelding bekijken en door de foto's bladeren door op volgende te klikken.

Hoop Doet Leven is een ronde stenen, conisch toelopende, deels gepleisterde poldermolen in Voorhout. Oorspronkelijk stond deze grondzeiler in Rijnsburg, waar hij werd gebouwd ten behoeve van de bemaling van de polder Kamphuizen. De molen heeft een ijzeren scheprad buiten de molen, dat half overkapt is . In 1999 werd de molen verplaatst naar de Elstgeesterweg in Voorhout, omdat de windvang te gering was geworden door de uitbreiding van de bloemenveiling Flora in Rijnsburg. De Zeventig ton wegende molen werd eerst uitgegraven en met speciale hijskranen op een dubbele dekschuit geladen, die tot bij Voorhout voer. Het laatste stuk ging op een platformwagen met 48 wielen. Ieder stukje van het parcours werd van tevoren nagekeken. Op 11 november 2000 is de molen weer in bedrijf gesteld. De molen bemaalt nu op vrijwillige basis de polder Elsgeest. Tijdens de Tweede Wereldoorlog raakte de molen in verval o.m. omdat houten onderdelen van de molen werden gestolen, waarschijnlijk om als brandstof te dienen. Pas in 1981 weer in bedrijf gesteld.

Cameraspecificaties: brandpuntsafstand: 45mm, ISO: 100, Diafragma: f/6,3 Sluitertijd: 1/640s.

Fotoclub Focus Udenhout